Afwikkeling meldingen BuitenBeter app Bergen op Zoom moet beter

BERGEN OP ZOOM – Buurtpreventieteams in Bergen op Zoom maken zich zorgen over hoe de gemeente omgaat met meldingen die via de BuitenBeter app binnenkomen. De kritiek gaat vooral over de afwikkeling van meldingen over bijvoorbeeld afvaldump of kapotte straatverlichting.

 

De gemeente zou naar andere instanties verwijzen om het probleem op te lossen. Dit is tegen het zere been van Lijst Linssen. Raadslid Meino Dam meldt dat hij van verschillende preventieteams klachten krijgt over de gemeentelijke werkwijze.

Thuishoren

,,Als ze informatie en foto’s via de BuitenBeter app melden, wordt aangegeven dat de gemeente alleen meldingen oppakt die bij de gemeente thuishoren. Die keuze hoeft de melder toch niet te maken? Het is voor inwoners niet altijd duidelijk wat wel en wat niet bij de gemeente thuishoort”, aldus Dam in een brief aan het college.

De leden van buurtpreventieteam centrum laten weten dat het maar zelden voorkomt dat de gemeente een klacht zelf oppakt. Meino Dam geeft in zijn brief een paar praktijkvoorbeelden. ,,Het preventieteam geeft via de app door dat er een trafokast open staat. De gemeente laat weten dat de melders Enexis zelf moeten benaderen en geven ook het telefoonnummer erbij. Waarom kan de gemeente die melding niet zelf doen, dat werkt veel sneller. Ander voorbeeld zijn zwerfvuilmeldingen bij containers. Dan krijgt het buurtpreventieteam te horen dat Saver moet worden gebeld. En bij defecte straatverlichting moeten we dat sinds kort via de website aangeven en niet langer via de BuitenBeter app.  Ook moet de buurtpreventie in de gaten houden of deze melding na 10 dagen is hersteld. Waar is de coördinerende rol van de gemeente?  De gemeente zou deze melding met dezelfde tijdsinvestering ook direct naar de juiste instantie kunnen doorsturen.”

Kluitje in het riet

Het kan volgens Lijst Linssen nooit de bedoeling zijn geweest dat bewoners met een kluitje in het riet worden gestuurd. In zijn brief vraagt raadslid Dam het college om de BuitenBeter app beter te laten werken. ,,Wij vragen ons af of het college het met ons eens is dat er één loket zou moeten zijn waar de meldingen binnenkomen en dat de coordinerende rol door de gemeente moet worden opgepakt.”

Bergen op Zoom werkt al een paar jaar met de app waarbij inwoners via hun mobiele telefoon informatie en foto’s doorgeven van ongewenste situaties in de openbare ruimte.